Adem en ontspanning

Ademhalen doen we ons hele leven. Adem halen hoort bij onze moderne tijd. De meeste van onze dagelijkse handelingen gebeuren op de ‘automatische piloot’. Ons ademhalingsproces is dat al vanaf de eerste ademhaling gewend. En dat is maar goed ook.

Waar de meesten van ons zich echter niet van bewust zijn, is het feit, dat alles wat we denken en doen van invloed is op de werking en (daardoor) op de kwaliteit van onze ademhaling. Als onze geest onrustig is, is onze ademhaling dat ook. Zijn we gewend om alles snel te doen, dan is onze ademhaling daar een spiegel van. Onze trouwe bondgenoot blijkt zich moeiteloos aan te kunnen passen aan de leefomstandigheden waarin wij ons hebben  gemanoeuvreerd, of waarin terecht zijn gekomen.

Ons hiervan bewust te zijn, maakt dat we de kwaliteit van onze ademhaling positief kunnen beinvloeden. Zetten we deze bewustwording door, dan begrijpen we ook beter de fysieke, maar ook de mentale werking bij resp. de buik-, de borst- en flankademhaling. Die bewustwording zet zich later voort. Heb je immers eenmaal  je ‘thuis’ hervonden, dan wil je er iedere keer weer naar terug.

Open je voor de adem die je lichaam
binnenstroomt. Neem hem op in je hele
lichaam. Hij ademt jou. Wees toeschouwer.
Laat het gaan en ervaar hoe je adem
naar de bron stroomt. Hij komt en gaat
in een oneindige stroom.
DAT ben jij.

(Remo Rittiner)

Leven is liefde in actie